tisdag 2 juli 2013

Syndig nougatkaka

 
Detta bakverk är inget för kalorijägaren!
 
Botten
Vispa ihop 400g hasselnötsmassa, 1 helt ägg, 20g kakao och tre uppvispade äggvitor.
Grädda ca 30 minuter i 175 grader
 
Fyllning
Smält 200g mjölkchoklad och låt svalna lite. Vispa 5 dl grädde. Rör ner tre äggulor i chokladen (en i taget) och vänd ner grädden, även den lite i taget. Bred moussen över kakan och frys in ca en timme
 
Smält 100 g nougat och bred ut över moussen och frys in igen ett par timmar. Ta ut den ur frysen en halvtimme innan den ska serveras
 
Detta receptet är beräknat att göra i en vanlig springform (24cm) Jag brukar halvera receptet och göra i en brödform.
Man kan såklart variera moussen och ta annan choklad. Mörk är att föredra för att få ner det söta lite.
 
Söta saker


 

3 kommentarer:

  1. Den här lät verkligen spännande!
    Jag ska bjuda på fika på jobbet nu när jag börjar om efter semestern och jag tror denna blir perfekt.
    Hur stor brödform använder du och hur många bitar får du ut av den?

    Måste lägga till din sida som favorit i min blogg!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tycker absolut du ska testa denna! Jag brukar göra i en sån avlång form man gör bröd i. Vad kan den vara? 20 cm någonting?
    Annars går det lika bra att göra i en vanlig springform =)

    SvaraRadera